måndag 31 juli 2017

Rymdrock

UFO - UFO 2 Flying - One hour space rock (1971)

I ett inlägg om "Magical Mystery Tour" nämnde jag låten "Flying" som en av favoriterna. En instrumental låt med speltid på blygsamma två minuter*.

Det har lett tankarna till UFO's andra LP där låten "Flying" (en helt annan låt) avslutar skivan. Den är nära halvtimmen lång.

När den här var ny delade den ofta skivtallrik med samtida plattor som Pink Floyd's "Atom heart mother" och "Meddle". De har kanske inte så mycket gemensamt, förutom att några av spåren hade mycket lång speltid och tenderade till att bli ganska flummiga. Populärt på den tiden, hos vissa. Någon storsäljare blev den, vad jag vet, inte.





Debutplattan inleds med en instrumental låt kallad "Unidentified flying objects" men därefter släpper de temat. På denna uppföljare tar det dock upp temat igen. På inledningsspåret "Silver bird" upptäcker berättaren ett landat "plan", en silver bird, som till en början verkar övergivet, men som sedan visar sig innehålla rymdvarelser. Berättaren bjuds in för att följa med högt, högt iväg. På det spåret går det vidare.
I "Star storm", som är närmare 19 minuter lång, verkar resenären befinna sig långt ute i rymden. Jag ska här erkänna att jag aldrig försökt tolka texterna på skivan (knappt lyssnat på dem), så det handlar kanske om något helt annat.
"Star storm" får mig alltid att tänka på Guess Who och deras "American woman" och The coming of Prince Kajuku" får mig att tänka på The Who och "Underture".
"Flying" med speltid på 26 minuter och 30 sekunder avslutar denna timme av Space rock i lätt förvirring. Har det verkligen varit en resa med utomjordingar? Har det i stället varit en dröm? Är berättaren död och begraven? Allvarligt talat spelar det mig ingen roll.



Trots att det finns ytterligare några UFO-album i mitt arkiv är "Flying" den enda som jag har ett påtagligt förhållande till. De andra, både tidigare och senare, har inte gjort nämnvärt intryck och hamnar inte längre på skivtallriken. Än så länge får de dock stanna i arkivet.


Man får, så att säga, mycket rymdrock för pengarna, men ...
När man är på rätt humör är detta en suggestiv spännande timme. Om man inte är på rätt humör är detta olidligt.

YouTube-länk till hela LP:n ... https://www.youtube.com/watch?v=t6x5AZEmtvE

*Beatles "Flying" finns i en längre version på närmare tio minuter och den är lite mer space-ig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar